Osaamisen tuotteistaminen

Arto Karilahti
1.5.2016

Maailma muuttuu hurjaa vauhtia, kenelläkään ei ole enää varmaa työpaikkaa. Osaamisen ylläpito on tärkeää, se on ainoa todellinen työsuhdeturva. On oltava jotain osaamista, josta nykyinen tai tuleva työnantaja on valmis maksamaan. Tämä osaaminen on osattava paketoida tiiviisti niin, että sitä voi kantaa helposti mukanaan ja siirtää käytäntöön aina uusissa ja yllättävissä tilanteissa.

Osaaminen ei yksin riitä, tarvitaan verkostoja. Kontaktit kutovat turvaverkon: asiantuntijat auttavat toisiaan löytämään osaamista vastaavaa tekemistä.

Mitä minun pitäisi tehdä, mikä on minun juttuni?

1. Mitä osaat, missä olet taitava?

Jokaisella meistä on osaamista, joko käytännössä opittua tai opiskelun avulla hankittua. Kun teet jotakin säännöllisesti vuodesta toiseen, harjaannut siinä väistämättä lopulta riittävän taitavaksi.

Missä sinä olet taitava?

2. Mitä näistä haluat tehdä intohimoisesti?

Osaamisen lisäksi on löydyttävä myös intohimoa.

Mitä näistä, jota osaat, haluat tehdä intohimoisesti?

3. Asiakkaat

Kun osaaminen ja intohimo ovat kohdallaan, on löydettävä asiakkaat, joilla on tarvetta osaamiselle ja kykyä maksaa siitä.

Ketkä ovat sinun potentiaalisia asiakkaitasi?

Minkä kokoiset organisaatiot tarvitsevat tällaisia palveluja tai tuotteita?

Mistä ja millä keinoilla löydät nämä asiakkaat?

4. Tarve/ongelma

Kun osaamisesi täyttää todellisen tarpeen, sinulla on mahdollisuus saada palkkaa siitä. Jos asiakkaalla ei ole ongelmaa, sinulla ei ole bisnestä.

Minkä asiakkaan tarpeen/ongelman (olemassaoleva/luotu) osaat ratkaista?

5. Ratkaisu

Selkeä ja jämerä lupaus tai ehdotus, joka saa asiakkaan kuuntelemaan.

Mikä on ratkaisusi ongelmaan?

6. Hyöty

Asiakasta kiinnostaa erityisesti, miten tämä auttaa kehittämään hänen pisnestään (lisää hyvinvointia, säästää aikaa, tuo lisää rahaa, asiakkaita,..).

Mitä hyötyä ratkaisusta on asiakkaalle?

7. Kilpailuetu

Markkinoilla olisi hyvä erottautua kilpailijoista.

Vahvuudet/heikkoudet verrattuna muihin markkinoilla toimijoihin?

Mitä uutta tuot markkinoille?

Jos et osaa selittää jotain yksinkertaisesti, et ehkä ymmärrä siitä itsekkään riittävästi.

Irti stressistä

Irti stressistä

Arjessa, niin töissä kuin vapaa-ajallakin törmäämme päivittäin tilanteisiin, joista emme pidä. Toisaalta ...
Resilienssi

Resilienssi

Mitä on resilienssi? Positiivinen psykologia tutkii ilmiötä nimeltä Resilienssi. Resilienssiksi kutsutaan ...
Itsensä kehittäminen

Itsensä kehittäminen

Uudistuminen on hyvä nähdä mahdollisuutena. Tämä tarkoittaa sitä, että pidetään huolta omasta ...
Arvot

Arvot

Arvot kuvaavat käsityksiämme hyvästä elämästä. Arvot määrittelevät, mikä on elämämme tarkoitus. Ne ohjaavat meitä ...

Pin It on Pinterest