Valitse sivu

Erinomaisuus

Erinomaisuus ei ole hyve, joka olisi mahdollista vain joillekkin. Erinomaisuus on tapa asennoitua ja tehdä asioita. Meidän on tultava tietoiseksi omista tavoistamme. Tavat ovat toistuvia tekoja. Olemme sitä, mitä jatkuvasti teemme. Valitsemalla tapamme valitsemme samalla minkälaisiksi päivämme ja koko elämämme muodostuvat. Hyvä elämä koostuu hyvistä tavoista, huono elämä huonoista tavoista. Voimme tehdä valintoja – joka päivä, joka hetki.

Keskity omien konkreettisten tapojesi hiomiseen arjessa. Ole kärsivällinen, askeleet ovat usein pieniä. Niistä muodostuu kuitenkin pitkä matka kohti hyvää elämää.

Huonot tavat

Jokaisella pitäisi olla riittävän selkeä käsitys oman työn tavoitteista. Jos tavoitteita ei ole kunnolla määritelty, ne on syytä luoda itse ja hyväksyttää esimiehellä. Tavoitteet luovat rungon ja ryhdin työpäivään.

Mitä tehtäviä teet töissä tällä hetkellä? Mitä sinun pitäisi tehdä?

Mihin käytät työaikasi? Mihin se pitäisi käyttää?

Kuinka paljon puuhastelet päivittäin tavoitteiden näkökulmasta toissijaisten asioiden parissa?

Yhteen asiaan keskittyminen voi tuntua tylsältä. Kahteen vaativaan asiaan keskittyminen samaan aikaan ei onnistu. Tietotekniikan kehittymisen myötä ihmisille on tullut käsitys, että moniajaminen on välttämätön ja hyödyllinen taito. Monisuorittajia (multitasking) pidetään tehokkaina – monta lankaa käsissä, monta rautaa tulessa.  Tämä on usein näennäistehokasta, se antaa tunnepohjaista hyvänolon tunnetta.

Annatko keskeytysten pilata koko ajan päiväsi?

Kaipaatko vaihtelua ja säntäät joka ainoan häiriön perään kärsimättömänä?

Saatko hälytyksen automaattisesti jokaisesta uudesta sähköpostista?

Avaatko uudet sähköpostit välittömästi?

Tapojen takana on usein välttämis/tarrautumismekanismi (defenssi).  Vältämme inhottavia tehtäviä, epämiellyttäviä asioita. Inhottavan tehtävän tekeminen jälkikäteen vie moninkertaisen ajan jälkiselvittelyineen ja korjaamisineen. Tarraudumme miellyttäviin asioihin, teemme jotain toissijaista, koska se on kivaa.

Mistä tehtävistä pidät työssäsi?

Mitä tehtäviä inhoat, välttelet?

Tapojen muuttaminen

1. Rutiini – mitä haluat muuttaa?

  • tupakointi, makeanhimo, alkoholi, lääkkeet, netissä surffailu, kynsien pureskelu

2. Ärsyke – mikä käynnistää rutiinin?

  • nälkä, pitkästyminen, tauon tarve, verensokerin lasku

3. Palkinto – mitä saat?

  • kahvi, karkki, pikkuleipä, ympäristön vaihtaminen, työkavereiden tapaaminen, verensokerin nousu
  • kirjoita ylös kehon tuntemukset, ajatukset ja tunteet palkinnon jälkeen

4. Testaa palkintoja

  • kun tekee mieli ottaa karkkia, lähde esimerkiksi ulos ja tee vaikka pari venyttely- tai hengitysharjoitusta syömättä mitään
  • kirjoita ylös kehon tuntemukset, ajatukset ja tunteet jokaisen palkinnon jälkeen

5. Tee suunnitelma

  • jos tunnistat, että makeanhimo yllättää sinut joka päivä klo 14 tienoilla, mene ulos kävelemään, venyttele, tee hengitysharjoituksia tai vaihda muutama sana työkaverin kanssa
  • vähitellen unohdat aiemman tavan

 Kokeile näitä

Aloita työpäivääsi sähköpostien ja somen sijasta avaamalla kalenteri ja tehtävälista ja keskity tärkeimpään tehtävään ensimmäiseksi (ensimmäiset tunnit ovat kaikkein tehokkaimpia, eikä niitä kannata hukata toissijaiseen tekemiseen).

 

Niputa samankaltainen tekeminen (sähköposti, puhelut, laskut, tarjoukset).

 

Varaa tehtävään yhtäjaksoinen aika, päätä mihin pisteeseen viet (osa)tehtävän.

Jatkuvan lykkäämisen ja päättämättömyyden sijasta voit myös luopua kokonaan tehtävistä (vaivaa turhaan mieltä).

 

Opi sanomaan ei, jokainen on vastuussa omasta ajankäytöstä.

 

Jos tarvitset intensiivistä keskittymistä, hakeudu omaan rauhaan, laita puhelin äänettömälle ja sähköpostista hälytykset pois.

 

Pidä taukoja säännöllisesti, tee jotain fyysistä.

 

Ennen töistä lähtöä kertaa päivän saavutukset, luo katse seuraavaan työpäivään ja jätä työpaikka ja työasiat hyvillä mielin taakse.

Liity postilistalle

Liity postilistalle

Saat ensimmäisten joukossa tietoa uusista valmennuksista.

Kiitos, tervetuloa postilistalle!

Pin It on Pinterest