Valitse sivu

Harva meistä nauttii kivuista, pyrimme niistä eroon niin pian kuin mahdollista. Taistelemme kipua vastaan, emme halua antaa sille periksi. Osa luovuttaa ja antaa kivun kokemisen hallita koko elämää. Mikä olisi viisaampi suhde kipuihin ja niiden hallintaan?

Mikä on sinun suhteesi kivunhallintaan?

Säätelyjärjestelmä

Suurin osa meistä elää päivästä toiseen ”automaattiohjauksella”, hyvä niin. Olisi raskasta, jos jokainen hetki pitäisi tietoisesti hengittää pysyäkseen hengissä. Olemme vain osittain tietoisia siitä, mitä ajattelemme tai teemme. Kehomme reagoi automaattisesti eri tilanteisiin ja tunnetiloihin. Lihaksemme voivat olla kireitä kuin viulunkieli, emmekä edes huomaa tätä.

Tasapainon horjuessa terveyden palautuminen vaatii tietoista huomiota, jotta säätelyjärjestelmä alkaisi taas toimia. Fyysiset oireet ja tuntemukset ovat viestejä siitä, miten keho voi ja mitä se tarvitsee. Oireet ovat viestinvälittäjiä, joiden pitäisi herättää huomiomme.

Annatko itsellesi aikaa tutustua omaan kehoon ja mieleen päivittäin?

Vastustaminen

Kipu sinänsä tuntemuksena ei välttämättä ole suurin ongelma. Kipua kohdatessa meille tulee helposti mieleen tuskaisia muistoja aiemmista kipukokemuksista. Samalla mietimme ahdistuneena tulevaisuutta, miten tästäkin selvitään. Kipukokemus ja nykyhetki sellaisenaan jää syrjään. Vastustamme kipua, yritämme paeta sitä. Valtaosa energiasta kuluu muuhun kuin läsnäoloon tässä hetkessä.

Kun olemme riittävän pitkään vastustaneet kivun tuntemuksia, opimme automaattisesti vastustamaan kaikkia tuntemuksia ja tunteita. Unohdamme, että elämässä on muutakin kuin kipuja. Samalla jäämme vaille monia hyviä, tärkeitä tunteita. Kadotamme kykymme olla läsnä, rakastaa, olla helliä. Elämme päissämme, emme kehossa.

Mitä sinulla on tapana tehdä, kun kipu yllättää?

Kaupankäynti

Kun mikään vastustamiskeino ei näytä tuovan tulosta, ryhdymme kaupankäyntiin. Haemme epätoivoisesti apua, kokeilemme kaikenlaista.  Yritämme saada vaikeudet, kivut katoamaan. Kun kipu pienen helpotuksen jälkeen palaa taas takaisin, koemme epäonnistuneemme. Yritämme yhä kovemmin ja patistamme itseämme ja kehoamme epäinhimillisiin suorituksiin.

Mitä kaikkea olet tehnyt/kokeillut saadaksesi kivut katoamaan?

Tiedostaminen

On tärkeää kohdata omat kivut, oma keho tiedostetusti. Tulemme tietoiseksi, millä eri tavoilla vastustamme kipua ja tilannetta. Saatamme huomata, että kivun tunteet itse asiassa muuttuvat jatkuvasti. Kaikki tuntemukset eivät olekaan välttämättä epämiellyttäviä. Samalla tulemme tietoiseksi tavanomaisista tavoistamme reagoida kipuun.

Oletko uskaltanut tutkia omaa kipuasi, miltä se oikeasti tuntuu?

Viisaampi suhtautuminen

On helppo suhtautua kipuun muuttumattomana hirviönä, joka hallitsee elämää tästä eteenpäin. Tärkeätä on tarkastella kivun kokemusta sellaisenaan. On hyvä oppia erottamaan nykyhetken kokemuksesta menneisyyden kipukokemukset. Ei ole myöskään viisasta yhdistää kokemukseen mahdollista ahdistusta siitä, miten tulevaisuudessa koetaan kipua ja miten ne vaikuttavat elämään. Eletään tässä ja nyt.

Onko sinulla tapana sekoittaa kivun kokemiseen menneisyyden kipukokemukset ja pelko tulevaisuudesta?

Tavoitteiden sovittaminen todellisuuteen

Asetamme mielellämme tavoitteita niin, että ne olisivat meille haasteellisia, vaikka olisimme ”terveitä”. Vaikka tuntisimme voimakkaitakin kipuja, haluamme osoittaa itsellemme ja muille, että voimme tehdä kaikkea niin kuin ennenkin. Tärkeätä on oppia kuuntelemaan omaa kehoa, sydäntä. Ja sovittaa tavoitteet ja elämä fyysisten rajoitusten mukaisesti.

Osaatko olla itsellesi armollinen, kun kivut yllättävät?

Hyväksyminen

Tietoinen kivun kohtaaminen auttaa hyväksymään, että keho on vahingoittunut ja kipu on mahdollisesti pysyvä seuralainen. Kivusta ei tarvitse pitää, mutta voimia ei kannata käyttää myöskään vastaan taistelemiseen. Tavoitteena on hankkia hyvää oloa, ylläpitää nykyistä terveyttä. Ei yritetä väkisin päästä eroon kivuista.

Oletko pystynyt hyväksymään, että osa kivuista on mahdollisesti pysyviä seuralaisia?

Paraneminen

Jos olet vammautunut vakavasti, et voi parantaa vakavia vammoja tai sairauksia tahdonvoimalla. Voit kuitenkin muuttaa suhdettasi tilanteeseen ja löytää rauhan kehossasi ja mielessäsi. Kun uskallat kohdata omat kipusi ja vammasi, alat näkemään itsesi ja ongelmasi eri näkökulmasta. Kun kohtaat omat kipusi ja pääset irti niistä hetkeksi, opit muodostamaan uudenlaisen tavan hyväksyä omat ongelmat ja kärsimyksen. Näet itsesi ja ongelmasi sairauden sijasta eheyden perspektiivistä ja vähitellen opit hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet.

Oletko valmis elämään tästä eteenpäin sellaisena kuin sinä olet?

Liity postilistalle

Liity postilistalle

Saat ensimmäisten joukossa tietoa uusista valmennuksista.

Kiitos, tervetuloa postilistalle!

Pin It on Pinterest